Super-Bosse: från blodröda siffror till blårandiga framgångar

måndag 11 december 2023 12:00-13:15, Hotel Scandic Anglais
Talare:

Bosse Andersson, Djurgården Fotboll

Organisatörer:
  • Johan Wiss

På tio år har Djurgården fotboll gått från att vara en förening i fritt fall - både ekonomiskt och sportsligt - till att vinna SM-guld, cementera sig i toppskiktet av Allsvenskan och nå gruppspel i en Europaturnering. Tio är också antalet år som passerat sedan Bosse Andersson kom tillbaka i rollen som sportchef till klubben i sitt hjärta.

Bosse Andersson, ofta kallad Super-Bosse, är en svensk före detta fotbollsspelare som spelade som central anfallare för bland annat Djurgårdens IF och portugisiska SC Braga. Efter spelarkarriären var han klubbdirektör mellan 1999 och 2008 i Djurgårdens IF:s fotbollssektion. Sedan 2013 är han tillbaka i klubben, nu som sportchef.

Bosses föredrag utgår från den nya boken "Super-Bosse: från blodröda siffror till blårandiga framgångar" och berättar om resan från om en förening som gått från tappat fotfäste till framgång, och om alla fantastiska människor som tillsammans gjort resan möjlig: kollegor, supportrar, spelare -- och en och annan fiende. Bosse Andersson berättar historien om Djurgården och de enkla men eviga principer han har följt för att få föreningen att blomstra. Och han ger ett unikt inifrånperspektiv på hur en sportchef navigerar mellan viljor och agendor för att bygga ett vinnande lag.